Partner serwisu
Infrastruktura i lotniska

Antananarywa, czyli wykluczony komunikacyjnie Madagaskar

Dalej Wstecz
Data publikacji:
22-02-2025
Ostatnia modyfikacja:
22-02-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RL

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA I LOTNISKA
Antananarywa, czyli wykluczony komunikacyjnie Madagaskar
fot. Mateusz Kieruzal
Madagaskar jest tajską republiką na Oceanie Indyjskim, a mimo to jest de facto odcięty od świata, gdyż poziom łączności lotniczej jest bardzo niski. Do Antananarywy latają regularnie Air France i Ethiopian Airlines, a Emirates dopiero przeciera szlaki. Na przewoźników czeka nowa infrastruktura terminalowa, którą władze malgaskie zleciły zbudować, aby przyciągnąć globalne linie lotnicze.

Madagaskar, który często nazywany jest wyspą Króla Juliana (wyspiarskie państwo jest naturalnym domem dla lemurów), jest swoistym rajem, do którego zwykle zlatywaliby się turyści z całego świata. Liczba podróżnych jest jednak mała, a wszystko za sprawą wykluczenia komunikacyjnego wyspy. Na ulicach Antananarywy, którą mieszkańcy nazywają „Taną”, słychać przeważnie Francuzów, Hiszpanów, Chińczyków i Amerykanów.


Ethiopian hegemonem

„Tanę” obsługuje cztery globalne linie lotnicze: Air France, Ethiopian Airlines, Emirates i Turkish Airlines. Loty do stolicy Madagaskaru oferują także linie Airlink, Air Mauritius oraz Kenya Airways, lecz są to stricte połączenia o charakterze regionalnym. Gros pasażerów przewożą etiopskie i francuskie linie lotnicze – Etiopczyk oferuje dwa loty dziennie, podczas gdy Air France łączy „Tanę” z Paryżem codziennym rejsem. Emirates jest obecny na Madagaskarze dopiero od kilku miesięcy, realizując rejsy z Dubaju przez Seszele., a Turkish Airlines oferują dwa loty w tygodniu z międzylądowaniem na Mauritiusie.


Air Madagascar, czyli narodowe linie lotnicze przechodzą restrukturyzację, skupiając się na obsłudze lotów wewnętrznych za pomocą ATR-ów 72, a dwa airbusy A340, które służyły do obsługi rejsów m.in. do Paryża, stoją zaparkowane na płycie postojowej portu Ivato, gdyż władze przewoźnika liczą na ich sprzedaż, co pomoże spłacić część długu. Co ciekawe, oferta cenową przelotów krajowych, które trwają maksymalnie 90 minut, jest wygórowana, a przelot w jedną stronę to wydatek rzędu 150/200 euro. Alternatywą dla samolotu są busiki, lecz podróż na odcinku 500 kilometrów zwykle zajmuje około 20 godzin.


Infrastruktura czeka

Turystyka jest dla Madagaskaru niezwykle ważna, albowiem przed pandemią generowała 16 proc. PKB, dając zatrudnienie ponad 800 tys. Malgaszom. Stary terminal pozwalał na obsługę 650 tys. pasażerów, więc port lotniczy w Antananarywie został gruntownie zmodernizowany, a jego odnowienie miało być – zdaniem władz Republiki Madagaskaru – magnesem do przyciągnięcia dużych linii lotniczych. Z Emiratesem się udało – przewoźnik z Dubaju zwiększa oferowanie, widząc wzrost popytu, lecz inni, globalni przewoźnicy nie spieszą się z inauguracją lotów do „Tany”. Warto wspomnieć, że na wyspę Nosy Be latają samoloty czarterowe, w tym B787 LOT-u na zlecenie Itaki.




Terminal nie jest duży – jego przepustowość to 1,5 miliona pasażerów rocznie, lecz jest nowoczesny, czysty (zarówno w strefie landside, jak i airside). W strefie zastrzeżonej znajduje się jedna restauracja/kawiarnia, strefa wolnocłowa, sklepik z pamiątkami (nie-made-in-China), jak i przestrzeń do zabawy dla dzieci i spora liczba siedzeń z wbudowanymi gniazdkami zasilania. Nowa infrastruktura została oddana do użytku w 2021 roku – inwestycja realizowana w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego pochłonęła ponad 200 milionów euro.



Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Ethiopian: Z Warszawy na Madagaskar. Czy warto?

Pasażer i linie lotnicze

Ethiopian: Z Warszawy na Madagaskar. Czy warto?

Mateusz Kieruzal 16 lutego 2025

Ethiopian Airlines: Do Warszawy sześć razy w tygodniu?

Pasażer i linie lotnicze

Ethiopian Airlines odebrały pierwszego airbusa A350-1000

Pasażer i linie lotnicze

Wkrótce dostawa pierwszego A350-1000 dla Ethiopian Airlines

Biznes i przemysł

Wkrótce dostawa pierwszego A350-1000 dla Ethiopian Airlines

Mateusz Kieruzal 09 października 2024

Ethiopian: Nie A350 a B787 pojawi się w Warszawie

Pasażer i linie lotnicze

Ethiopian: Nie A350 a B787 pojawi się w Warszawie

Mateusz Kieruzal 02 września 2024

Ethiopian poleci na trasie do Warszawy airbusem A350

Pasażer i linie lotnicze

Zobacz również:

Ethiopian: Z Warszawy na Madagaskar. Czy warto?

Pasażer i linie lotnicze

Ethiopian: Z Warszawy na Madagaskar. Czy warto?

Mateusz Kieruzal 16 lutego 2025

Ethiopian Airlines: Do Warszawy sześć razy w tygodniu?

Pasażer i linie lotnicze

Ethiopian Airlines odebrały pierwszego airbusa A350-1000

Pasażer i linie lotnicze

Wkrótce dostawa pierwszego A350-1000 dla Ethiopian Airlines

Biznes i przemysł

Wkrótce dostawa pierwszego A350-1000 dla Ethiopian Airlines

Mateusz Kieruzal 09 października 2024

Ethiopian: Nie A350 a B787 pojawi się w Warszawie

Pasażer i linie lotnicze

Ethiopian: Nie A350 a B787 pojawi się w Warszawie

Mateusz Kieruzal 02 września 2024

Ethiopian poleci na trasie do Warszawy airbusem A350

Pasażer i linie lotnicze

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5